Köpvillkor

– Vi vill gärna hjälpa till och ge fin service. För att det ska fungera så bra som möjligt har vi precis som andra e-handels butiker villkor för vår försäljning.
Villkoren finns för att berätta vad du kan förvänta dig när du handlar hos oss. Det händer ibland att vi uppdaterar villkoren, därför är det viktigt att du läser igenom villkoren innan du handlar.

1. ALLMÄNT
Dessa allmänna villkor gäller vid köp av produkter från PAX Scandinavia AB (organisationsnummer: 556253-8685) (”PAX”) via Internet (distanshandel). PAX är den säljande parten och du (”kunden”) är den köpande parten. Villkoren är gjorda för försäljning till privatpersoner som fyllt 18 år, vilket du måste vara för att handla på paxskor.se.

2. BESTÄLLNING
Bindande avtal om köp av produkt uppkommer i och med att vi skickar orderbekräftelse via e-post till dig. Köpevillkor specificerade på denna sida utgör del av Avtalet. Om det skulle vara omöjligt för oss på PAX att leverera din beställning kommer vi att kontakta dig omgående. Skulle detta inträffa kommer vi erbjuda en alternativ lösning eller kreditera din order.

3. PRISER
Samtliga priser är angivna i SEK och inkluderar gällande svensk moms. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar på grund av ändrad moms.

4. BETALNING
Kortbetalningar
PAX erbjuder säkra kortbetalningar och fakturaköp via certifierade betaltjänsten Svea Webpay som ingår i Svea Ekonomi-koncernen. Svea Webpay är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) och är sömlöst integrerad med vår sajt.

Kortköpen sker direkt hos Svea Webpay och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos PAX. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar PAX med Svea Ekonomi AB.

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Samtliga fakturor är av PAX överlåtna till Svea Ekonomi AB.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Läs mer om de allmänna villkoren hos Svea Webpay.

5. VERKSTÄLLANDE
PAX påbörjar verkställande av Avtalet när du som kund får e-post med orderbekräftelse. PAX har fullgjort sin del av Avtalet när du fått fullständig leverans av beställda produkter till närmaste postombud enligt angiven postadress. Fullgörande från dig som kund har skett när du erlagt full betalning och hämtat ut din försändelse.

6. LEVERANS
Vi samarbetar med PostNord och levererar till närmaste PostNord ombud eller enligt det fraktsätt som har valts vid utcheckning.

6.1 Leveranstid:
Vi försöker alltid skicka din beställning inom 1-2 arbetsdagar. Under vissa perioder kan det dröja upp emot en arbetsvecka.

7. ÅNGERRÄTT, BYTE & RETURER
Returrätten gäller i 30 dagar från det att du hämtat ut dina skor från PostNord’s ombud, vilket innebär att returen ska ha skickats inom 30 dagar från uthämtningen. Skorna ska skickas tillbaka i oförändrat skick i originalförpackning och i samma eller liknande påse som skorna anlände i. PAX kommer återbetala och/eller makulera fakturan så fort som möjligt och allra senast 14 dagar efter vi mottagit returen. Observera att presentkort ej är returnerbara.

7.1 Retur:
Om du behöver returnera en vara fyller du i dina uppgifter i PAX webshop under fliken kundtjänst. När vi mottagit din returbegäran, skickar vi en returfraktsedel som du sedan använder för att returnera varan. Du skall i första hand använda det emballage som varan skickades i, till dig.
Vi tar då ut en fast fraktavgift på 69kr och paketet blir även spårbart. Avgiften på 69kr dras av från summan på den/de returnerade varorna så snart returen är mottagen och hanterad. Har du valt faktura som betalningsalternativ så återbetalas summan för artiklarna som returneras och fakturabeloppet ändras till 69kr.

Väljer du att inte utnyttja returfraktsedeln och istället skickar varorna med eget fraktsätt, återbetalas hela summan för det som returneras när paketet når oss.
Du som avsändare ansvarar för paketet till att det har anlänt hos oss, vi rekommenderar därför att skicka med spårbart fraktsätt.

Vid en godkänd reklamation står PAX för returfrakten.

Vid retur av produkter till PAX skall produkterna emballeras på sådant sätt att de är skyddade vid transport. PAX kräver därför att du alltid förpackar produkter på samma sätt och med samma emballage som när produkterna levererades till dig i den mån emballaget är oskadat. I det fall du förpackat eller emballerat produkter på undermåligt sätt och produkten tar skada under transporten till PAX bär du som kund också ansvaret för skadan.

Vid återsändande av produkter till PAX är du ansvarig för att produkterna når PAX i oskadat skick.

8. REKLAMATION OCH GARANTI

8.1 Reklamationsrätt
Om du som kund har köpt en produkt på PAX webshop i egenskap av privatperson har du rätt att reklamera produkten om den är felaktig enligt konsumentköplagen (1990:932) jämte konsumenttjänstlagen (1985:716).

Reklamationsrätten täcker ursprungsfel och gäller i tre år från det att du fått produkten i din besittning. Reklamationsrätten täcker även fel som uppstått under transport av produkten till dig. (se Reklamation av transportskada nedan).

En produkt som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och PAX eller på annat sätt uppvisar fel kan också anses som felaktig. Fel som uppstått på grund av skada som kunden har orsakat räknas inte som ursprungsfel.

Om du reklamerar en felaktig produkt efter sex månader från det att du fått produkten i din besittning har du även ansvaret för att påvisa att felet i produkten var ursprungligt.

PAX rekommenderar därför alltid att du undersöker produkterna när de levereras och påtalar eventuella fel så snart som det upptäckts. Vid reklamation av felaktig produkt har kunden första hand rätt att få felet återställt. Går inte det att återställa blir produkten ersatt eller återbetalat.

Vid godkänd reklamation ska du hållas skadelös för eventuella kostnader som uppstår på grund av reklamationen. Som exempel skall kostnader för att returnera en felaktig produkt tas av PAX. Vid reklamationsärenden kontaktar du PAX kundtjänst så får du hjälp och eventuell fraktsedel för retur. PAX ersätter ej returer som bokats och betalats på eget initiativ av kunden.

Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden
E-post: support@paxscandinavia.se

9. FÖRBEHÅLL

9.1 Hävningsförbehåll
PAX förbehåller sig rätten att häva Avtalet i det fall kunden handlat i ond tro på grund av felaktigheter som kunden känt till eller borde ha insett, såsom felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet på www.paxskor.se. I det fall hävningsförbehållet görs gällande har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från PAX.

9.2 Ändringsförbehåll
PAX förbehåller sig rätten att utan avisering ändra innehållet på www.paxskor.se, vilket inkluderar, men inte är begränsat till, utbud, priser och kampanjer. Sådan ändring påverkar dock inte redan ingångna Avtal mellan PAX och kunden.

9.3 Ansvarsförbehåll
PAX skall anses befriad från alla förpliktelser enligt Avtalet om ansvar annars skulle ha uppstått på grund av händelse som ligger utanför Avtalet, PAX verksamhet eller vad som annars följer av tvingande lag.

9.4 Slutförsäljning
Vi reserverar oss för slutförsäljning. Ibland händer det att en vara tagit slut på lager pga lagersaldofel. Om detta skulle ske informeras kunden via e-post.

10. ANSVARSBEFRIELSE

10.1 Force Majeure
I händelse av myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför PAX kontroll och som PAX inte skäligen kunnat övervinna eller förutse, ska PAX ha rätt att framflytta tidpunkten för sina prestationer enligt Avtalet eller frånträda sina skyldigheter i Avtalet. Vid sådan händelse ska PAX inte vara skyldigt att ersätta kunden för eventuell skada med anledning därav.

10.2 Externa länkar
PAX ansvarar inte för eventuella skador och problem med kundens mjuk- eller hårdvara som uppstår på grund av att kunden nyttjat externa länkar som är publicerade på www.paxskor.se.

10.3 Reservation för skatte- och avgiftsförändringar
Vid väsentliga skatte- eller avgiftsförändringar, som är av stor betydelse för förutsättningarna för Avtalet, har PAX rätt att häva Avtalet. Vid sådan händelse saknar kunden rätt till skadestånd eller annan kompensation från PAX.

10.4 Reservation för leveransförsening utanför PAX kontroll
Uppstår leveransförsening som beror på händelse utom PAX kontroll, ska PAX inte anses ansvarig för skada som beror på sådan leveransförsening. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från PAX såvida inte annat särskilt avtalats mellan PAX och kunden eller följer av bestämmelse enligt tvingande lag.

10.5 Falska beställningar och bedrägeri
Alla bedrägerier och falska beställningar polisanmäls. IP-nummer loggas.

10.6 Tvist
PAX följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
För frågor eller funderingar gällande våra villkor kontakta support@paxskor.se.

Filtrera din sökning

Pris
250 kr700 kr
Storlek

Lägg till din rubriktext här

250 kr700 kr

Skovård

Så här gör du:

Steg 1 – Rengöring

Börja alltid med att rengöra skorna. Det finns speciella tvättprodukter som är universella och passar alla typer av material t.ex. 2GO Sustainable Shoe Cleaner som är biologiskt nerbrytbar. Använd en liten borste eller en trasa att applicera medlet med. Låt verka i några minuter och torka sedan av med en trasa. Sulan kan behöva skjöljas av och grus eller annan smuts borstas bort. Sedan kan samma rengöringsmedel användas även på sulans kanter. Om möjligt, ta ur innersulan och skaka ur ev. sand som samlats i skon.

Steg 2 – Vård

Nu ska ovandelen vårdas. Hur, beror på material.
En sko i textil eller syntet mår bra av en uppfräschning med 2GO Sustainable Waterbased Protector, som är en vattenbaserad skyddande spray.

En lädersko behöver en skokräm eller ett balsam som håller lädret smidigt, följsamt och samtidigt ger ett vattenavstötande skydd. Smörj in en liten klick kräm (ex. 2GO leather balm) med borste eller duk och arbeta in i cirkulerande rörelser. Borsta gärna ytan efter en stund med en skoborste eller putsduk så får du upp glansen i materialet.
En sko i mocka mår bra av att borstas med en hård borste (finns speciella mockaborstar) för att få bort gammal smuts. Använd skotvätt eller skölj försiktigt under vatten medan du borstar. Färgen på skon kan skifta men det är ingen fara då det bara är fibrerna på skinnet som lägger sig åt olika håll. Avslutauta bortningen med att lägga fibrerna tillrätta. Låt skorna torka ordentligt och rugga upp dem med borsten. Spraya sedan hela ytan med en mockaspray ex. 2GO Sustainable Suede Renovator, låt torka.

Steg 3 – Impregnering

Avsluta din skovård genom att spraya ett tunt lager skyddande impregnering över skorna. Var noga så att alla också kanter behandlas. 2GO Sustainable Waterbased Protector skyddar effektivt mot vatten och smuts och är helt fri från perfluorerade ämnen. Låt torka.

Skötselråd

  • Rengör, smörj in och impregnera dina skor regelbundet, så kommer de hålla betydligt längre.
  • Tex-membran som exempelvis Ventair gör skorna vattentäta men yttermaterialet behöver fortfarande skötas som vanligt.membran som exempelvis Gore-Tex gör skorna vattentäta men yttermaterialet behöver fortfarande skötas som vanligt.
  • Öppna skorna ordentligt eller använd skohorn när du tar på dig skorna så håller hälkappan längre.
  • Våta skor skall helst självtorka i rumstemperatur. Stoppa gärna tiningspapper i skorna och ta ur inläggssulan om möjligt.
  • Behöver skorna ändå torkas i torkskåp så ställ ner tempreaturen och ställ skorna längre ner.
  • Våra gummistövlar innehåller mycket naturgummi som är känsligt för solljus. Detsamma gäller EVA/gummistöveln INSO. Förvara därför stövlarna mörkt och svalt.
  • Ta för vana att ta ur och kolla inläggssulorna då och då. Det kan lätt samlas grus/sand under sulan som skaver.